София губи над 2 милиона лв. годишно, затова искаме промени в договора с “МТК Гроуп”

София губи над 2 милиона лв. годишно, затова искаме промени в договора с “МТК Гроуп”

Общинските съветници от групата на "ПП-ДБ-СС" внесоха предложение за промени в договора с частния превозвач “МТК Гроуп” в столичния градски транспорт.

„Договорът, сключен през 2016 г. от ГЕРБ, ВМРО и “Атака”, продължава да ощетява Столичната община“, заяви заместник-председателят на Столичния общински съвет Бойко Димитров, който е съвносител на предложените промени. Според него, участието на частния оператор трябва да носи икономическа ефективност и защита на обществения интерес, в противен случай дори десни политически сили няма да могат да оправдаят работата на частни оператори в градския транспорт. 

„Всяка година бюджетът на София е ощетяван с милиони левове при приемането на така наречената икономическа рамка на транспорта - или иначе казано бюджетът за градски транспорт”, заяви председателят на групата на ПП-ДБ-СС в СОС Борис Бонев, съобщиха от СОС. Той уточнява, че в икономическата рамка за 2025-а година се предвижда общинското дружество “Столичен автотранспорт” да получава по 5.14 лв. на километър пробег. Същевременно в договора на частното дружество МТК е записано, че то получава минус 5% от цената, дължима на САТ - съответно доход от 4.88 лв. на километър пробег.  

„На практика обаче Столичният автотранспорт не получава 5.14 лв., защото на всеки три месеца се прави одит на разходите му. Така стойността, която общинският превозвач получава, е 4.81 лв. - по-малко от парите за „МТК Гроуп“. Ако приложим въпросните минус 5% от договора към реалната цена, която Автотранспорта получава, частният превозвач следва да получават не 4.88, а 4.57 лв. на километър пробег годишно. Това са 31 стотинки разлика, което за една година означава загуба на общинския бюджет в размер на 2 022 750 лв.”, подчертава Бонев. 

Според предложението, внесено днес от ПП-ДБ-СС, частният оператор “МТК Гроуп” ще получава цена на километър в размер на цената, отчетена за съответната година от Столичния автотранспорт, намалена с 5%, но не повече от действителните разходи на “МТК Гроуп” за извършване на обществен превоз плюс 10% печалба.

„Още когато ГЕРБ и ВМРО удължиха договора през 2022-а година, поисках да има повече прозрачност за данните на МТК. Това така и не се случи. Сега ние сме принудени да се ровим из годишните им финансови отчети и да гадаем какво се случва. Настояваме в следващото заседание на комисията по транспорт и пътна безопасност в СОС да се включат представители на МТК и Столичния автотранспорт, за да отговорят на всички актуални въпроси”, посочи Бойко Димитров и предупреди, че ако това не се случи и договорът с МТК бъде удължен в настоящия му вид, има риск общинският съвет да вземе незаконосъобразно решение в нарушение на регламент на Европейската комисия.

„Представителите на МТК печелят от софиянци по над 30 млн. лв. на година. 6 525 000 км. годишен пробег, умножен по 4.88 лв. на километър възлиза на 31 8420 00 лв. годишно. От елементарно уважение представители на МТК трябва да се включат в заседанието на комисията - освен ако вече не им е обещано, че ще им бъде осигурена концесията до 1 август 2029-а година”, заключи общинският съветник Симеон Ставрев.

Сподели: