„Как се пише“: Пунктуацията затруднява 50% от участниците в кампанията „Животът няма „аУтокорект“
50% от включилите се в кампанията за грамотност „Животът няма „аУтокорект“, която „Как се пише?“ организира в помощ на зрелостниците, не могат да се справят с пунктуационните правила в българския книжовен език.
Това показва анализ след края на инициативата, в която участваха предимно младежи, но и хора от всякакви възрасти.
Средният резултат на правилните отговори на въпросите, свързани с правопис, е 54%, а при граматичните задачи – 57%. Това по международните стандарти за езикови тестове се равнява на оценка, близка до кръглата тройка, докато у нас прагът за вземане на изпита е едва 30% верни отговори, коментират крайно тревожните си наблюдения организаторите.
„Тази тройка обаче си я пишем на цялото общество, защото се неглижира спазването на стандарти и критерии, и то на всички равнища“, казват от платформата.
В продължение на 50 дни в една от най-актуалните сред тийнейджърите социални мрежи – Threads, се публикуваха задачи и правила в първото по рода си дигитално помагало. То беше насочено специално към завършващите дванайсетокласници и повишаване на резултатите от държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература. Организатори на инициативата са д-р Павлина Върбанова, основателка на „Как се пише?“, Доротея Николова, учителка по български език и литература, и агенция Huts Group начело с творческите директори Иван Ланджев и Драгомир Дончев. Във всекидневните анкети се включваха голям брой участници, който достигна до 3500 за някои от упражненията.
Целта на начинанието беше този нестандартен допълнителен ресурс за подготовка да подпомогне работата в клас на учителите, за да се преодолее непрекъснато падащото равнище на грамотност сред младежите. Една от ясните индикации за главоломния спад е, че миналата година средният резултат слезе под 4,00, а слабите оценки бяха почти 18%.
Според д-р Павлина Върбанова и Доротея Николова прилагането на пунктуационната норма е крайно разколебано и е трудно да се откроят конкретни правила, които не са научени. При правописа положението е сходно, но могат да се дадат някои примери. 42% от анкетираните например не знаят, че думата порасна се пише без „т“, 76 на сто не са наясно с правописа на заимствам и добавят едно излишно „в“ отпред. 51% смятат, че се пише маниЯк вместо правилното маниАк.
Само 30% от хората знаят, че трябва да се членува първата дума в съставно собствено съществително име, например в изречението Министерският съвет прие решение. При граматичните правила се забелязва и неяснота относно правилната употреба на деепричастията. Сериозно затруднено е усвояването на правилата за използване на бройната форма (десет автомобила, но десет приятели), което се вижда и от статистиката на сайта „Как се пише?“ – те са търсени по-често от тези за пълния и краткия член например.
За да станат знанието и грамотността отново ценени, за да повишим бала и да спрем да сме тройкаджии като социум, трябва всеки да направи нещо в своята сфера на влияние – независимо дали това е семейната среда, училището, работното място или публичните изяви, смятат организаторите. Колкото повече авторитетни и популярни личности се включат в общата ни кауза, толкова по-голяма вероятност имаме за успех.