Наказателните мита, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп върху стоки от десетки икономики по света, вече са в сила, включително мита над 100% върху китайски стоки, което значително засилва глобалната търговска война.
След като през уикенда бяха приложени 10-процентни мита, които разтърсиха световната икономика, ставките върху вноса от региони като Европейския съюз и Япония също бяха увеличени тази сутрин. Китай - най-големият икономически съперник на Вашингтон, но и основен търговски партньор - е най-тежко засегнат. Митата, наложени върху неговите продукти, откакто Тръмп се завърна в Белия дом, вече достигат зашеметяващите 104%.
Тръмп заяви, че администрацията му работи по „индивидуални сделки“ с търговските партньори. Белият дом дава приоритет на съюзници като Япония и Южна Корея. Търговският представител на САЩ Джеймисън Гриър каза пред Сената, че Аржентина, Виетнам и Израел са сред държави, които желаят да преговарят.
Тръмп обяви на вечеря със съпартийци републиканци, че страните „умират“ да сключат сделка. „Казвам ви, че тези държави ни се обаждат да целуват задника ми“, каза той. Пекин обаче не показа признаци, че ще се откаже от своята позиция, като се зарече да води търговска война „докрай“ и обеща контрамерки за защита на интересите си.
Ответните мита на Китай в размер на 34% върху американските стоки трябва да влязат в сила в четвъртък, 10 април. Президентът на САЩ вярва, че неговата политика ще възроди изгубената производствена база на Америка, като принуди компаниите да се преместят в Съединените щати. Но много бизнес експерти и икономисти се съмняват колко бързо - ако изобщо някога - това може да се случи, като предупреждават за по-висока инфлация.
Първоначално Тръмп представи 34-процентно допълнително мито върху китайските стоки, но след като Китай отвърна със същия размер върху американските продукти, Тръмп наложи още едно 50-процентно мито. Като се отчетат съществуващите налози, наложени през февруари и март, това би довело до кумулативно увеличение на митата за китайски стоки по време на второто президентство на Тръмп до 104%.
Тръмп настоява, че топката е в полето на Китай, като заяви, че Пекин „много иска да сключи сделка, но не знае как да я започне“. Тръмп посочи също, че Съединените щати ще обявят голямо мито върху фармацевтичните продукти „много скоро“.
Отделно от това Канада съобщи, че нейните мита върху вноса на някои автомобили от САЩ ще влязат в сила днес. През последните дни от световните борси бяха изтрити трилиони от стойността на акциите, а в сряда пазарите в Азия отново отвориха с понижение, като Хонконг се срина с повече от 3%, а японският Nikkei потъна с 2,7%. Валутните пазари отбелязаха сътресения, като през тази седмица южнокорейският вон падна до най-ниското си ниво спрямо долара от 2009 г. насам.
Китайският юан също падна до най-ниското си ниво спрямо щатския долар. Цените на петрола се понижиха, като West Texas Intermediate затвори под 60 долара за първи път от април 2021 г. насам. Европейският съюз се опита да охлади напрежението. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предупреди да не се задълбочава търговският конфликт в разговор с китайския премиер Ли Цян. Тя подчерта стабилността за световната икономика, наред с „необходимостта да се избегне по-нататъшна ескалация“.
Китайският премиер каза на Фон дер Лайен, че страната му може да устои на бурята, като заяви, че „е напълно уверен в поддържането на устойчиво и здравословно икономическо развитие“. ЕС вероятно ще представи отговора си на Вашингтон следващата седмица. Като ответна мярка срещу американските налози върху стоманата и алуминия, които влязоха в сила миналия месец, ЕС планира мита в размер до 25% върху американски стоки, вариращи от соя до мотоциклети.
Основните индекси на Уолстрийт затвориха с понижение във вторник, като широкият S&P 500 спадна с 1,6%. В един от публичните признаци на търкания по отношение на митата ключовият съюзник на Тръмп Илон Мъск определи старшия съветник на Белия дом по въпросите на търговията Питър Наваро като „по-тъп от чувал с тухли“. Мъск се засегна, след като Наваро описа компанията му Tesla като „производител на автомобили“, който иска евтини части от чужбина.